Chauffeurs in het bezit van een B-rijbewijs mogen wettelijk een voertuig van maximaal 3500 kilogram totaal gewicht besturen. Sinds de proeftuinregeling, welke in mei 2019 is geïntroduceerd mogen bezitters met een B-rijbewijs een elektrische bestelwagen met een MTM van 4250 kilogram besturen. Dit omdat de accu’s het voertuig aanzienlijk zwaarder maken.
Deze regeling zorgt dat het laadvermogen van elektrische voertuigen gelijk blijft aan dat van een bestelwagen met een klassieke verbrandingsmotor. Begin vorig jaar ging de regeling over in een gelijkblijvende overgangsregeling en was er een definitieve wet in de maak. Dit uiteraard wel onder aanvullende voorwaarden.
Voorwaarden
Het batterijgewicht van de auto bepaalt rechtstreeks het extra toegestane gewicht met als voorwaarde dat het maximaal gewicht van 4250 kilogram niet overschreden wordt. Daarnaast is het niet toegestaan om met een B-rijbewijs een aanhangwagen aan je elektrische bestelauto te koppelen, dit omdat het combinatiegewicht nooit meer mag zijn dan 4250 kg.
Een andere voorwaarde is dat de bestuurder minimaal 2 jaar in het bezit moet zijn van zijn B-rijbewijs en dat het voertuig begrensd is op maximaal 90 km/h. De fabrikant van het voertuig of de importeur moet een document verstrekken waarin staat wat het gewicht is van de accupakketten. Is het gewicht van de accupakketten bijvoorbeeld 550 kg. dan mag het gewicht van het voertuig maximaal 4050 kg zijn omdat alleen het accugewicht mag worden bijgerekend voor het extra gewicht van het voertuig en nooit zwaarder dan 4250 kg.
Ondanks dat het voertuig begrensd is op maximaal 90 km/h is het in Nederland niet toegestaan om met een voertuig zwaarder dan 3500 kg. harder dan 80 km/h te rijden. Hou hier dus ook rekening mee!