Na de succesvolle introductie van de Nieuwe Generatie DAF’s (NGD) XD, XF, XG en XG+ vindt dat het nu tijd voor de introductie van haar nieuwste stadsdistributievoertuig: de XB. De nieuwe DAF XB-serie zet op alle vlakken stappen om een nieuwe norm te stellen voor zowel stads- als regionale distributie. Zo is er altijd een XB die voldoet aan jouw oplossing door de range van voertuigen tussen de 7,5 en 19 ton.

DAF XB interieur

Veiligheid

Zoals te verwachten was stelt de DAF XB op veiligheidsgebied absoluut niet teleur. Met een volledige serie ADAS-systemen en een uitstekend direct zicht door de lage positionering van de cabine, de grote voorruit en de zijruiten en de lage ruitlijnen én als optie kan je een Kerb View Window bestellen om nóg beter zicht te krijgen op andere weggebruikers aan de bijrijderszijde. En zie je net die fietser in je dode hoek niet, dan is er de DAF Turn Assist die je hiervoor waarschuwt. En als je niet alert genoeg meer bent zal de nieuwe DAF Drowsiness Detection je waarschuwen om een pauze te gaan namen.

Efficiëntie

Efficiëntie

Ook bij de DAF XB wordt kracht weer op de beste manier met efficiëntie gecombineerd. Bijvoorbeeld door je de keuze te geven tussen diesel en elektriciteit. De PACCAR-motoren zijn er in twee versies. Beide zijn geschikt voor de toepassing van HVO.

De PACCAR PX-5 (4,5 liter viercilinder) met keuze uit 170, 190 en 210 pk en de PACCAR PX-7 (6,7 liter zescilinder), waarbij je kunt kiezen tussen 230, 260, 290 en 310 pk. Beide motoren worden aangeboden in combinatie met de volautomatische PowerLine-transmissie met 8 versnellingen. Deze combinatie is gericht op het leveren van het maximumkoppel bij lage motortoerentallen. Optimale downspeeding dus, met als resultaat een toonaangevend laag brandstofverbruik. De genoemde automaat staat bekend om zijn soepele schakelgedrag en snelle reactie op het intrappen van het gaspedaal. Een garantie voor goed comfort en uitstekende rijeigenschappen dus

DAF XB NGD Electric

Comfort

Het chauffeurscomfort van de XB is uiteraard ook helemaal in lijn met de al eerder geïntroduceerde nieuwe generatie DAF’s. Met een nieuw, aanpasbaar digitaal display voor je neus (12 inch) waarop je alle voertuiginformatie in één opslag terug kunt vinden, een hoogwaardige dagcabine, een verlengde dagcabine en een slaapcabine is de XB altijd van alle markten thuis.

De opstaptreden zijn perfect geplaatst om door de wijd openende deuren de laag geplaatste cabine in te stappen. De comfortabele stoelen zijn bekleed met exact dezelfde zachte stoffen als bij zijn grotere NGD-broers. Bij comfort hoort ook het feit dat de manoeuvreerbaarheid van de XB top is door zijn kleine draaicirkel. Ideaal voor in de drukke stadsomgeving dus.

XB bakwagen

Construction

In de basis is de DAF XB een on-road voertuig. Maar speciaal voor bouwtoepassingen is er ook de XBC-serie. Deze is ideaal voor op bijvoorbeeld de bouwplaats. Dit 19 tons chassis heeft een grote bodemvrijheid van 255 millimeter en een ideale oploophoek van 25 graden. Uiteraard is aan een stalen radiateurplaat gedacht ter bescherming van de motor en ontbreekt ook een robuuste, lavagrijze stalen bumper niet om de eventuele eerste klappen op te vangen.

DAF XB NGD Electric GhostView

ZERO-EMISSION

De DAF XB Electric is wederom een aanvulling in het aanbod ‘zero emissie’ voertuigen van DAF. Perfect geschikt voor duurzame stedelijke en regionale distributie en beschikbaar in een 12, 16 en 19 tons versie en beginnend bij een wielbasis van 4,2 meter. En wist je dat de 12 tons uitvoering in combinatie met 17,5 inch wielen zelfs met slechts één opstaptrede leverbaar is?

Zijn e-motor geeft de keuze uit verschillende vermogens (120 of 190 kW) en ook uit de hoeveelheid accupakketten kunt u naar gelang uw behoeften kiezen. Sowieso zijn de accu's met het oog op duurzaamheid gemaakt van kobalt- en magnesiumvrije lithium-ijzerfosfaat. Dit om een zo hoog mogelijke energiedichtheid te realiseren met een zo laag mogelijke milieu-impact. In totaal hebben de XB Electric trucks een actieradius tot 350 stille en emissieloze distributiekilometers. Meer dan voldoende dus! En is de accu leeg? Snelladen van 20 naar 80% duurt slechts 40 tot 70 minuten (150 kW). Afhankelijk van de gekozen specificaties natuurlijk. Ook voor laadoplossingen van DAF bent u bij BLOM-DSW aan het juiste adres. Wij denken graag met u mee.