Over Piaggio

Piaggio

Het avontuur voor Piaggio begon in 1884 in Sestri Ponente in de buurt van Genua Italië. Rinaldo Piaggio nam het bedrijf van zijn vader over en specialiseerde zich in scheepsinterieur. Aan het begin van de twintigste eeuw besluit het bedrijf zich ook te gaan toeleggen op het bouwen en repareren van wagons voor de spoorwegen. Iets wat de basis zou zijn voor producten die hemel een aarde zouden bewegen. Vanaf 1915 repareerde Piaggio watervliegtuigen en in 1917 kocht het bedrijf een luchtvaartbedrijf in Pisa. Piaggio groeide verder met een eigen motorenfabriek, daarnaast zijn ’s werelds eerste prototype helikopters en diverse type vliegtuigen bij het Italiaanse bedrijf ontwikkeld. 

Aan het einde van de tweede wereldoorlog was er tijdens de wederopbouw van het land behoefte aan individuele verplaatsing. Dit resulteerde uiteindelijk in de ontwikkeling van de Vespa 98. Ook werd de Piaggio Ape ontwikkeld waarbij het voorste wiel letterlijk het wiel van een vliegtuig was. De Ape is ontwikkeld om niet alleen mensen maar ook goederen te verplaatsen. De basis voor wat Piaggio Comercial Vehicles vandaag de dag doet met de Porter NP6 en NPE.

Piaggio Range

Organisatie

Piaggio Commercial is onderdeel van de Piaggio Group waar onder meer Aprillia, Moto Guzzi, Vespa en Piaggio (scooters) onderdeel van uitmaken. Daarnaast is de Piaggio Group in de Verenigde Staten nog actief op het gebied van robotica. 

Piaggio Multitech 1.5-Liter LPG

Foton Motoren

Sinds 2017 bestaat de aandrijflijn van de Piaggio Porter NP6 uit een Foton 1.5 liter motor welke naast benzine ook kan worden aangedreven op LPG of CNG. Deze motoren voldoen aan de euro 6D norm en zijn voldoen aan de moderne milieueisen binnen stedelijke gebieden als het gaat om verbrandingsmotoren.

Piaggio Porter NPE Aeroporto

Ook 100% Elektrisch leverbaar

Naast de Piaggio Porter NP6  introduceert Piaggio in november 2024 de Piaggio Porter NPE. Een volledige elektrische variant van de Porter. Deze zero emission variant is uitgerust met de zelfde LFP accu als bekend bij de elektrische DAF trucks. De LPF accu is chemisch stabieler, kobaltvrij en goedkoper te produceren. Daarnaast is de levensduur van een LFP accu aanzienlijk langer dan van een NMC of NCA accu. De voertuigen zijn af fabriek te bestellen als chassis cabine, open laadbak of kipper. Daarnaast is er een uitgebreid scala aan opbouwmogelijkheden voor de chassis cabine.